پاسخ آین الله مبشر کاشانی  به سئوالات :

چگونه انسان کامل شویم ؟ تفاوت سلوکی عرفا در چیست؟

یزدفردا "مرجع بزرگوارتقلید واستاد برجسته عرفان واخلاق اسلامی ؛حضرت آیت الله العظمی مبشر کاشانی"مدظله" که ازمحضرعرفای نامدارمعاصر ؛آیات عظام کشمیری،بهاءالدینی،شیخ جعفرآقا مجتهدی ومرحوم آقا فخرتهرانی بهره های فراوان برده وهم اکنون از استوانه های عرفان محمدی (ص) محسوب می شود، درپاسخ به پرسشی ،انسان کامل را شرح داده ،سپس راه های رسیدن به این مهم را بازگوودرآخر تفاوت سلوکی عرفای نامدار معاصر را بیان نموده اند که درذیل تقدیم مشتاقان سیروسلوک وجویندگان معنویت وطهارت نفس می گذرد:

  • آیت الله مبشر کاشانی در مورد مسائلی مانند انسان کامل به چه کسی می گویند وچه مشخصاتی دارد؟ اگرانسانی بخواهدانسان کامل شود باید چه کند؟ اظهار داشتند :
  • انسان کامل به معنی واقعی کلمه ، نبی اکرم واعظم (صلی الله علیه و آله)سپس ائمه هدی علیهم السلام وحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند که برای جوامع بشری بخصوص مسلمین جهان” اسوه حسنه” می باشند وبعد از چهارده معصوم سلسله جلیله انبیا واوصیا از مصادیق انسان کامل هستندکه از مقام خلیفه الهی در زمین بهره برده اند.
  • ویژگی خاص انسان کامل، عصمت است که اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام از عصمت کبری وانبیای الهی ازعصمت صغری برخوردارند، انسان کامل وجه باطنی خود را درمقابل اسماء وصفات الهی قرارداده ودر مسیر وسلوک باطنی ازجمیع اسماءالله نورورنگ گرفته به طوری که وجه الله شده اند زیرا درمقابل تمام اسماء وصفات حضرت معبود یک وجه فقری ذاتی وامکانی درخلقت انسان می باشد که سالک درسلوک الی الله طی مراحل نموده وهر فقر و نقص خود را با تجلی اسمی وصفتی آخرین از اسماء الله وصفات الله زایل نموده ومراحلی خاصه هر مرحله رابا طی مدارج خاصه خودش که بی نهایت می باشد طی نموده تا مرحلهای که مرحله “ قاب قوسین او ادنی” می باشد و این مرحله عالیه نهایت مرحله سلوکی رفتاری در دنیاست که مستلزم مراحل ذاتی در آخرت خواهد بود که طی مراحل اخرویه بازتاب عملی از طی مراحل دنیویه می باشد.

از آنجا که کمال، امر نسبی است،سایر اولیاء الله درمقایسه با انسان کامل ، انسان متکامل محسوب می شوند.
مطلب دیگر آنکه به جهت نامحدود بودن مراحل تکاملی هرگز انسان کامل به پایان راه نرسیده واوج تکاملی هرسالکی منتهی به سعه وجودی خودش می شود.
اما از جمله اعمال سلوکی سالک عبارت است از :

  • 1- تهذیب نفس
  • 2- عمل به واجبات وترک محرمات
  •  3- محاسبه ومراقبه
  •  4- عمل به مستحبات به قدری که مقدور ومیسور باشد بخصوص راز ونیاز سحری که “ حافظ “ معتقد است آنچه دارد از ورد سحری است وتهجدوشب زنده داری که خداوندمتعال به پیامبرعظیم الشان اسلام پس از امر به تهجد رسیدن به مقام “ محمود” را که از مقام نبوت ورسالت کمتر نیست وعده می دهد و در مقام توصیف سالکین الی الله می فرماید:
  • ” و بالاسحار هم یستغفرون” مومنین درسحرگاهان به ذکر استغفار پرداخته وطلب مغفرت می نمایند.


  • آیت الله العظمی مبشر کاشانی تفاوت سلوکی عرفای بزرگی چون علامه طباطبایی ،آیت الله بهاءالدینی،آیت الله کشمیری ،شیخ جعفرآقا مجتهدی وآقافخرتهرانی را اینگونه تشریح نمودند

علامه طباطبایی اهمیت زیادی به تلاوت قرآن همراه با تدبر وتامل می دادندواین راه را جهت تکامل سالک مهم می شمردند
آیت الله بهاء الدینی به تفکر درتوحید ومعاد که هر ساعت تفکر ازسال ها عبادت وبندگی افضل است ، توصیه وعمل می فرمودند.
آیت الله کشمیری با توجه به توصیه استاد خود مرحوم آیت الله سید علی آقا قاضی (قاضی بزرگ ) به مسئله ذکر توجه و توصیه خاص داشتند وبه مرحله دوام ذکری رسیده بودند ” واذکر والله کثیرا لعلکم تفلحون
“ ومرحوم حاج آقا فخر تهرانی توسل به اهل البیت علیهم السلام را جهت تعالی وتکامل سالک، لازم وواجب می دانستند ویاد دارم که آن بزرگوار هر روز بعداز نماز صبح چند بیت ازابیات دیوان علامه ( کمپانی) را زمزمه نموده ومتوسل به امام حسین(ع)وسایر ائمه صلوات الله علیهم اجمعین می شدومی فرمود :
هر صبح وشام بایدبه امام زمان(عج) وبه امام حسین(ع) متوسل شویم که اوکشتی نجات از هلکات ونیز مصباح هدایت باطنی برای سالک الی الله است .
همان طور که از جمیع جهات چراغ هدایت است. همچنین خدمت به خلق (فقرا ومحرومین) که توصیه تمام اولیای خداست ازهدایت ها وارشادهای گفتاری وعملی مرحوم آقافخرتهرانی ومرحوم جعفر آقا مجتهدی نیز بود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا